Yacht & Car Design
RENARE TYSTARE SMARTARE
ELSOL är ett koncept för att utveckla renare, tystare och smartare segelbåtsliv. Och latare, bekvämare, enklare, billigare, pålitligare, modernare.
Med elektrisk drift blir det inget underhåll med långa timmar av service som på dieselmotorer och drev med dyra reservdelar. Inga oljor, inga vätskor, ingen lukt, inget buller. Inga utsläpp.
Vi provar också hur vi kan tänka och planera vår segelresa på ett nytt sätt så att resan är anpassad efter naturens krafter. Solenergin strålar på en ny lösning, en stor fri solcellsyta för t ex att kunna ladda i naturhamnen. Och mest kraftfullt av allt, vi har vårt egna vattenkraftverk ombord - när vi seglar kan motorn arbeta "baklänges" och ladda batterierna. I teorin skall foldingpropellern ha ett läge där den kan stjäla 1/2 knops fart en stund och fylla på kraften. Återstår att få det att fungera.
Båten Solen:
Bavaria 32 utan dieselmotor
160 W solpaneler
24 volt driftsystem
Motor 5 kW
Kontakt / mail: curve@yachtandcar.se
Samarbete med Greenstar Marine och Microclimate/Stefan Larsson
Det här innehållet finns också på facebook, med bilder och kommentarer.
https://www.facebook.com/groups/2297220083926109/?ref=group
220913 Sommarens arbete
Just så som vi hade sett fram emot det fungerar nu eldriften. Tyst och energisnål vid stiltje, lagom kraftfull och snabb vid förtöjning. Alltid samma glada miner på bryggorna ”Är det eldrift? Det måste vara framtiden”.
Resan till i början på augusti 2022 har varit lång med många oväntade problem. Blybatterierna (6x100Ah) visade sig vara otillräckliga för de snabba urladdningarna med 200A som motorn drar vid max kraft, en laddare slutade fungera. Problem med programvara, offeranod, axellager, mm. Vi har gjort två lyft för att klara ut vad det är som inte fungerar; flytta verkstaden till kranen under ett dygn och ta isär och åtgärda.
Det är mycket som är ombyggt på Solen, ungefär 10 större modifieringar och fler mindre. Sammantaget har båten blivit snabbare och ännu roligare och bekvämare att segla, bättre att bada ifrån, bättre solladdning, skönare att bo i. Ja och så alla fördelarna med eldriften.
220326 Uppdatering
Steg 2 i elektrifieringen av Solen är installation av en inombordselmotor. Förberedelserna och utveckling för den här båttypen har pågått under vintern. Nu finns det mesta av hårdvaran på plats och kraftsystem/styrning mm är nästa steg.
190815
Samtal med Stefan Larsson på Åstol där han bor och har verkstad.
På alla bryggor vill folk prata med mig och Gunilla om konceptet. Många nämner dig Stefan som pionjär och innovatör för för eldrift. Jodå han har varit med och konsulterats om elarkitekturen för Elsol, säger vi. Det var trettio år sedan du och jag satt i syrénbersån och sade att det borde vara självklart med eldrift i segelbåtar. Åren gick och efter artiklar och TV-program stod vi 2001 på båtmässans mest besökta monter med OZmarine och tänkte att nu tar det fart!
Vad var det för speciella tekniska lösningar? - Det var ett egenutvecklat inombordarsystem med direktdrift, rak axel och en patenterad lösning för laddning via foldingpropeller. Testbåten OZ Adventure hade också solpaneler på skrovsidorna som visade sig var effektivt ända till solnedgången tack vare vattenreflexerna.
Hur gick det? – Vi sålde en motor det året, det var en stor besvikelse. Men trots det investerades flera miljoner i produktutveckling. Det var roligt men dyrt. Min ”affärsidé” var och är att göra lösningar som jag själv vill ha och försöka sälja idén till företag. Pengar och affärer har inte varit min drivkraft. Förstås har det sålts system under åren, drygt 500 i dagsläget. Flera konkurrenter finns nu på marknaden.
Din egen båt idag? – Systemet är i grunden det samma som för 20 år sedan men nu med dubbelmotor och litiumbatterier. Det har fungerat mycket bra.
Hur ser du på framtiden? – Det ser inte så ljust ut nu när varje sommar kommer med allt större och bullrigare fossilmotorer med stressade människor vid ratten. I bästa fall blir det en Gretaeffekt även på havet. Vi får se hur båtfolket reagerar och kanske får vi snart ett bonus-malus skatt för sjön. Då kan det hända saker.
Här intressanta data från Stefans testbåt baserad på Maxi 800 med inombordsmotor och lithiumbatterier: Low 13. 5V/10A, 135W = 1.7kt. Norm 13.4V/60A, 804W= 3.7kt. Hi 23.2V/182A, 4222W= 6,1kt.
Data från Elsol konceptet kommer framöver. Tanken med Elsol-arbetet är att avancera utvecklingen för ett hållbart liv på sjön, både för segelbåtar och motorbåtar. Spännande lösningar finns på horisonten. Experter som Larsson skall anlitas i den fortsatta utvecklingen för smarta ellösningar.
190813
Gunilla och Per pratar om miljön och vår egen roll. - Vi tänker att vi visar att det går att lösa problemen som skapats. Nästa gång i affären när du lägger ett äpple i en plastpåse har du proportionen på jordklotet i förhållande till atmosfären, det finns inte mer luft än motsvarande den tunna plasten över äpplet. Varje timma fyller människor luften och havet med koldioxid från 1 miljon ton olja och kol. Men på samma timma strålar solen tillräckligt med energi till Jorden som skulle räcka till hela Jordens energianvändning ett helt år. Något har blivit fel. Och samtidigt, vilka möjligheter.
190810
Det tar 1 dag för solpanelerna att ladda tillbaka 10 min körning med el in o ut ur hamn.
190807
Akterplattformen fungerar också som dävert för jollen. Segla med vinden är kanske självklart men segla mot vinden? Också självklart för seglaren men långtifrån alla. Eldriften är idealisk in och ut ur hamnen. Men de senaste 60 sjömilen har gått mot stark vind. Man kan känna att det är magiskt att vindens kraft precis bakom framkanten på seglen är så stark. Trots att motvinden dånar i örat skjuts båten fram genom vågorna med en kraft som motsvarar 20-30 kW eller 30 hästkrafter. Det är inte magi utan fysik, den som driver hela universum. Vinden är en fri kraft som också är spännande att utveckla ihop med eldrift. Det är idén med ELS☀️L
190805
Några siffror: Hur många amperetimmar (Ah) drar båten med en snittfart på 4 knop med endast utombordarmotor utan segel i 5-8 m/s motvind och lätt motsjö under en timma? 80 Ah är svaret. Den nuvarande testmotorn är på 2,5 kW vilket motsvarar 5-6 fossilmotor hk. Den går på 24 volt som levereras från 2 x 3st 12V/100 Ah AGM batterier.
190803
Det är mycket lättare än vi kunde tro att minska vår energianvändning (som nämnts -95 %) och miljöpåverkan i båtlivet. Om man gör en reflektion om livet på land och hemma så har vi gjort ungefär samma resa där. Fjärrvärme, biogasbil, gå mera, åka buss oftare, laga saker istället för att köpa nytt osv. Det är klart att inte flyga längre och att inte träffa nära vänner och jobba långt borta som förr, att det är en eftergift. Gretas lösning att segla tävlingsbåt några dagar över Atlanten är klart spännande. Sammantaget innebär alla förändringarna en radikal minskning av våra klimatutsläpp. På några år har vi kanske kommit ner i så lite som 1/10-del. Det intressanta är att vi inte upplever att vi har ett sämre liv, kanske istället tvärt om.
190731
Segla med el? Ja faktiskt. Batteribankarna till elmotorn har egna solpaneler (110 W just nu) och monterade på plattformen akterut. Bågen och ytan går också att använda när man badar, fiskar och och ska gå iland. Elsol konceptet är annorlunda och visuellt och det väcker en hel del nyfikna frågor i alla hamnar vi kommer till. Hur långt kommer man med solens el? Det är den vanligaste frågan och svaret har många variabler som vind och molnighet, men man kan säga att en utfärd och förtöjning med säg sammanlagt 20 minuter motorgång i ett par knop laddas tillbaka med solcellerna på två dagar. Kanske det inte låter mycket men det är ett vanligt semestertempo där man ligger stilla en dag i en naturhamn. Under sommaren samlar vi data och återkommer med mera matematik.
190730
Hur är det med laddningen? Vi har hittills inte använt mer än 1/3 av batteriernas kapacitet. Då tar det ca 6 timmar att ladda fullt. Det behövs inga speciella uttag som för bilar utan vi laddar på de vanliga 230 V landströms uttagen på bryggorna i alla gästhamnar. Då klarar vi oss minst en vecka. Solcellsladdningen är inte lika snabb men ger ett bra tillskott. Något som är viktigt är att mata den separata hushållsbanken med de riktbara solcellerna eftersom dieseln inte finns som laddare längre. Instrument, belysning och inte minst kylen drar mycket el speciellt när det är värmerekord
190729
Båtsemester på havet med Elsol konceptet, hittills 4 veckor och vi loggar data. I eldriftsvärlden är förbrukade amperetimmar en viktig sak att ha koll på. Från vår batteribank har vi använt sammanlagt 310 Ah under perioden. Översatt i dieselenergi är det en knapp liter. Innan dieselmotorn monterades bort var bränsleförbrukningen ca 30 liter på en månad. Så hur känns det här för oss? Vi tänker annorlunda om hur och när vi seglar och faktum är att vi njuter mer av stunden och lugnet. Vi hör till exempel strandskatan oftare.
190726
Vi utvecklar koncept för att göra segelbåtslivet renare, tystare och smartare. Och latare, bekvämare, enklare, billigare, pålitligare, modernare, …